Porady

Nauczanie online – dobre rady na początek

  1. Zajęcia zdalne nie są przeniesieniem jeden do jednego zajęć z klasy. Nie muszą odbywać się w formie spotkań online. Jeśli się na nie zdecydujemy wykorzystajmy proste zasady – rozpoczęcie od wprowadzenia, rozwinięcie z różnymi aktywnościami dla uczniów, podsumowanie na zakończenie. Spotkanie nie powinno być za długie – im młodsi uczniowie, tym krótsze.
  2. Zajęcia online mogą być prowadzone w czasie rzeczywistym lub asynchronicznie (każdy pracuje w dogodnym dla siebie czasie). Jeśli nie wszyscy uczniowie będą mogli z obu sposobów uczenia się skorzystać – przygotowujemy zadania alternatywne.
  3. Najlepiej jest, gdy nauczyciel i uczniowie mogą pracować w dogodnym dla siebie tempie oraz miejscu i czasie. Praca w jednym czasie, z pomocą komunikatorów może być niedostępna na przykład dla uczniów, w których rodzinie jest więcej niż jedno dziecko w wieku szkolnym, a rodzina ma jeden komputer.
  4. Nie wymagajmy obecności uczniów w jednym czasie przy komputerze jeśli wcześniej nie sprawdziliśmy, że ta forma jest odpowiednia dla całej klasy. Zawsze może to być forma opcjonalna.
  5. Tam gdzie to możliwe, wykorzystajmy TIK  do pracy grupowej. Nauka w zespole przyniesie wiele korzyści, a separacja uczniów w domach nie będzie dla nich takie trudne.
  6. Wykorzystujmy możliwości TIK w mądry sposób – integracja technologii z edukacją ma mieć sens – warto przypomnieć sobie zasady modelu SAMR https://youtu.be/ageKqid-FYU (filmik z platformy YouTube, otwiera się na nowej nowej karcie)
  7. Tak jak i w czasie zajęć zależy nam na tym, aby uczniowie byli aktywni i zmotywowani. Przygotowując uczniom zajęcia/materiały nie poprzestajemy na części wykładowej – przeplatamy ją różnego rodzaju aktywnościami uczniów – nie wszystkie muszą być związane z wykorzystanie TIK.
  8. Nowe technologie dają dam do ręki wiele ciekawych rozwiązań – narzędzi oraz materiałów. Na początek warto przyjrzeć się doświadczeniom innych nauczycieli. Skorzystać z przykładów dobrej praktyki, inspirować się nimi przy planowaniu własnych zajęć.
  9. Nie od razu Kraków zbudowano – możemy zaczynać małymi krokami. Pomału nabywać doświadczenia, dać sobie prawo do błędu, wykorzystywać wsparcie i przykłady innych.
  10. Uważajmy na ilość materiału – nie przeciążajmy uczniów. Przygotowując zadania pamiętajmy, że uczeń dostaje je od wielu nauczycieli.
  11. Pamiętajmy, że od realizacji podstawy programowej ważniejsi są nasi uczniowie – na pierwszym miejscu zadbajmy o ich samopoczucie – poczucie bezpieczeństwa, ogólny dobrostan.

A poniżej materiały, które możemy przedstawić naszym uczniom – Wskazówki jak uczyć się zdalnie:
Uczenie się online – rady dla uczniów
(plik PDF, rozmiar 944KB, otwiera się na nowej karcie, ma możliwość pobrania na komputer)

Proszę spojrzeć na materiały do edukacji zdalnej tj. elektroniczne wersje podręczników i materiałów dydaktycznych (otwiera się na nowej karcie) – do pobrania bezpłatnie ze stron wydawców udostępnione (dnia 2 IV) na stronie MEN (otwiera się na nowej karcie).

otwarty laptop na biurku, po prawej stronie laptopa telefon komórkowy, po lewej książki i długopis. Poniżej laptopa link do strony pixabay: https://pixabay.com

Może się Państwu także przydadzą.

Nauczanie zdalne od Google.
(otwiera się na nowej karcie)