Bezpieczeństwo w sieci

Uczymy się online – ciekawie i bezpiecznie w sieci. Propozycje do wykorzystania w zdalnym uczeniu się

Internet to źródło zabawy i informacji oraz narzędzie komunikacji. Należy jednak wiedzieć, jak z niego bezpiecznie korzystać. Dostępne w sieci – nowoczesne narzędzia edukacyjne, interaktywne zasoby internetowe, narzędzia do samooceny, aplikacje mobilne, gry, narzędzia wspomagające tworzenie pomocy dydaktycznych i ćwiczenia dostępne dla uczniów – są naszą potrzebą. Wszystkie one są nam niezbędne, nie tylko w nauce i zabawie, ale także codziennym funkcjonowaniu w świecie opartym na nowoczesnych mediach, opartych o cyfrowe połączenia
z globalną siecią usług.

Akcje edukacyjne – programy i materiały do wykorzystania

Klikam z głową – materiały dla uczniów

Jak korzystać z internetu? film dla dzieci w wieku 6-9

Klikam z głową – film dla dzieci w wieku 10-12 lat.
Klikam z glowa ulotka dla młodszych

Klikam z głową -ulotka dla starszych klas

Nie zagub dziecka w sieci – materiały dla nauczycieli
Badania i raporty Prace Akademii NASK

Edukacja Akademia NASK – materiały na stronach i kursy online

#ZOSTANWDOMU BEZPIECZNIE Z AKADEMIĄ NASK

Zostańwdomu bezpiecznie z Akademia NASK Materiały informacyjne akcji edukacji online

Dla rodziców baza wiedzy#zostanwdomu  bezpiecznie z Akademią NASK.

Poradnik dla rodziców. Szkodliwe Treści w Internecie Nie akceptuję, reaguję!

Materiały  i scenariusze lekcji, dotyczące hejtu, mowy nienawiści, wolności słowa – bezpieczeństwa w sieci

KRYTYCZNY UMYSL Infografika-interaktywna animacja
Przykłady infografik z tematyką dotyczącą bezpieczeństwa cyfrowego

Czy potrafimy dbać o bezpieczeństwo zrodlo

Infografiki pochodzą ze stron internetowych:

Nasze bepieczne hasla w firmie Bezpieczeństwo naszych miejsc prac

Przegląd popularnych technologii Infografika technologie wybór

Od informacji do wiedzy – bezpiecznie w sieci
(materiały i ćwiczenia)

Scenariusze ze strony Cyfrowa-wyprawka

Fejki i manipulacja informacją w sieci: Scenariusz zajęć

Jak radzić sobie z manipulacją w sieci? Scenariusz zajęć

Scenariusze ze strony Edukacja medialna 

Hejt i mowa nienawiści Scenariusz lekcji – edukacja medialna

Słowa, które ranią Edukacja informacyjna i medialna

Lekcje Oblicza wolności słowa Edukacja medialna

Prawa autorskie  i licencje w praktyce – infografiki

Wybierz licencję do publikacji strona Creative Commons

Licencje plakat podstawowy   Wybierz licencję. Plakat interaktywny do ćwiczeń

Proszę posłuchać wystąpienia pn: Bezpieczne korzystanie z TIK

Zachęcamy do wykonania kilku ćwiczeń dot. cyberbezpieczeństwa – można je wykonać zdalnie

  • 1. zadanie, w którym nauczyciel tworzy padlet do wspólnej edycji dla uczniów, zaś uczniowie znajdują w sieci ciekawe filmy dotyczące zjawiska cyberprzemocy i/lub bezpieczeństwa w sieci i umieszczają posty na padlecie. Wszyscy uczniowie mogą się z nimi zapoznać, a nauczyciel może wywołać dyskusję na temat bezpieczeństwa. Może też stworzyć quiz w Quizizz, z pytaniami, na które uczniowie będą odpowiadać po zapoznaniu się z tymi filmami. W zależności od etapu edukacyjnego nauczyciel podaje linki do właściwych dla jego uczniów serwisów: np. 321 Internet (lepiej te filmy wyszukać na YouTube, na stronie http://www.321internet.pl/ trzeba doinstalowywać dodatkowe wtyczki), Owce w sieci na stronie SaferInternet, filmy na stronie Sieciaki.pl, inne materiały multimedialne ze strony SaferInternet.

Przykład innych padletów wykonanych na temat bezpieczeństwa przez Grażynę Gregorczyk:

(Nie)Bezpieczna sieć – blog wideo Michała Rosiaka,

Jak bezpiecznie zwiedzać cyfrowy świat?,

Owce w Sieci – filmy na temat bezpiecznych zachowań w sieci,

9 nowych odcinków z serii „Owce w sieci”.

  • 2. „Lekcja bezpieczeństwa”

Jest to lekcja, której scenariusz jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę https://www.edukacja.fdds.pl/. Propozycja autorów jest skierowana dla dzieci 11 -13 letnich, chociaż bohaterowie filmów są starsi – wydaje się, że dyskusja o zagrożeniach przedstawionych w filmach może być prowadzona ze starszą młodzieżą.

Nauczyciel może poprosić o obejrzenie tych 4 filmów, z których każdy pokazuje jakiś problem związany z aktywnością uczniów w sieci. Następnie po  filmach może zorganizować dyskusję online lub przesłać kartkę do wypełnienia . Tę kartkę uczniowie pobiorą, zastanowią się, i do każdego filmu sformułują dwie najważniejsze zasady bezpieczeństwa związane z obejrzaną sytuacją. Zapiszą w pliku, który następnie prześlą do nauczyciela. 

3. Historie, emocje, skutki.

Scenariusz całej lekcji pn: Stop cyberprzemocy jest również na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – jest to dwugodzinna lekcja dla uczniów klas VII – VIII Sz. P. oraz szkół średnich.

Proponujemy wersję skrócona

Nauczyciel może po prostu w klasie – rozdać lub zdalnie – wysyłać do uczniów kartkę z opisem 4 przypadków i uczniowie wczuwając się w rolę ofiary/sprawcy (ustala nauczyciel) wpisują swoje przemyślenia i oddają/przesyłają je z powrotem. Nauczyciel może też te odpowiedzi umieścić w jednym miejscu (np. na Moodle, na padlecie), może też zorganizować wspólną rozmowę  z uczniami.

4. Przepisy prawa

Cały scenariusz pn: Jak w necie? Bezpiecznie!!! jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Przeznaczony jest dla młodzieży od 13 roku życia. Nauczyciel może online podesłać uczniom tylko strony od 14 do 18 i poprosić uczniów aby do 6 opisanych przypadków na pierwszej stronie dopasowali przepisy prawa ze stron kolejnych. Może przesłać do uczniów np. taką kartkę i na niej uczniowie napiszą swoje odpowiedzi. Potem można z uczniami podyskutować, bo pewno nie zrobią wszystkiego idealnie zgodnie z kluczem dla nauczyciela. Nie chodzi jednak o zebranie wszystkich dobrych odpowiedzi, a o uświadomienie uczniom, że często ich niewłaściwe zachowania podlegają przepisom prawa karnego.

Dla nauczycieli do przeczytania:

Czym jest cyberprze moc i jak na nią reagować? – Podsumowanie m. innymi na podstawie poradnika dla szkół opublikowanym przez FDDS (106 stron)

Dzień z życia – scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i klas szkoły średniej na jedną godzinę dydaktyczną, ze strony edukacyjnej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.