Bezpieczeństwo w sieci

Uczymy się online – ciekawie i bezpiecznie w sieci. Propozycje do wykorzystania w zdalnym uczeniu się
Internet to źródło zabawy i informacji oraz narzędzie komunikacji. Należy jednak wiedzieć, jak z niego bezpiecznie korzystać. Dostępne w sieci – nowoczesne narzędzia edukacyjne, interaktywne zasoby internetowe, narzędzia do samooceny, aplikacje mobilne, gry, narzędzia wspomagające tworzenie pomocy dydaktycznych i ćwiczenia dostępne dla uczniów – są naszą potrzebą. Wszystkie one są nam niezbędne, nie tylko w nauce i zabawie, ale także codziennym funkcjonowaniu w świecie opartym na nowoczesnych mediach, opartych o cyfrowe połączenia
z globalną siecią usług.
Akcje edukacyjne – programy i materiały do wykorzystania
Klikam z głową – materiały dla uczniów
Jak korzystać z internetu? film dla dzieci w wieku 6-9
Klikam z głową – film dla dzieci w wieku 10-12 lat.
Klikam z glowa ulotka dla młodszych
Klikam z głową -ulotka dla starszych klas
Nie zagub dziecka w sieci – materiały dla nauczycieli
Badania i raporty Prace Akademii NASK
Edukacja Akademia NASK – materiały na stronach i kursy online
#ZOSTANWDOMU BEZPIECZNIE Z AKADEMIĄ NASK
Zostańwdomu bezpiecznie z Akademia NASK Materiały informacyjne akcji edukacji online
Dla rodziców baza wiedzy#zostanwdomu bezpiecznie z Akademią NASK.
Poradnik dla rodziców. Szkodliwe Treści w Internecie Nie akceptuję, reaguję!
Materiały i scenariusze lekcji, dotyczące hejtu, mowy nienawiści, wolności słowa – bezpieczeństwa w sieci
KRYTYCZNY UMYSL Infografika-interaktywna animacja
Przykłady infografik z tematyką dotyczącą bezpieczeństwa cyfrowego

Infografiki pochodzą ze stron internetowych:
Nasze bepieczne hasla w firmie Bezpieczeństwo naszych miejsc prac
Przegląd popularnych technologii Infografika technologie wybór
Od informacji do wiedzy – bezpiecznie w sieci
(materiały i ćwiczenia)
Scenariusze ze strony Cyfrowa-wyprawka
Fejki i manipulacja informacją w sieci: Scenariusz zajęć
Jak radzić sobie z manipulacją w sieci? Scenariusz zajęć
Scenariusze ze strony Edukacja medialna
Hejt i mowa nienawiści Scenariusz lekcji – edukacja medialna
Słowa, które ranią Edukacja informacyjna i medialna
Lekcje Oblicza wolności słowa Edukacja medialna
Prawa autorskie i licencje w praktyce – infografiki
Wybierz licencję do publikacji strona Creative Commons
Licencje plakat podstawowy Wybierz licencję. Plakat interaktywny do ćwiczeń
Proszę posłuchać wystąpienia pn: Bezpieczne korzystanie z TIK
Zachęcamy do wykonania kilku ćwiczeń dot. cyberbezpieczeństwa – można je wykonać zdalnie
- 1. zadanie, w którym nauczyciel tworzy padlet do wspólnej edycji dla uczniów, zaś uczniowie znajdują w sieci ciekawe filmy dotyczące zjawiska cyberprzemocy i/lub bezpieczeństwa w sieci i umieszczają posty na padlecie. Wszyscy uczniowie mogą się z nimi zapoznać, a nauczyciel może wywołać dyskusję na temat bezpieczeństwa. Może też stworzyć quiz w Quizizz, z pytaniami, na które uczniowie będą odpowiadać po zapoznaniu się z tymi filmami. W zależności od etapu edukacyjnego nauczyciel podaje linki do właściwych dla jego uczniów serwisów: np. 321 Internet (lepiej te filmy wyszukać na YouTube, na stronie http://www.321internet.pl/ trzeba doinstalowywać dodatkowe wtyczki), Owce w sieci na stronie SaferInternet, filmy na stronie Sieciaki.pl, inne materiały multimedialne ze strony SaferInternet.
Przykład innych padletów wykonanych na temat bezpieczeństwa przez Grażynę Gregorczyk:
– (Nie)Bezpieczna sieć – blog wideo Michała Rosiaka,
– Jak bezpiecznie zwiedzać cyfrowy świat?,
– Owce w Sieci – filmy na temat bezpiecznych zachowań w sieci,
– 9 nowych odcinków z serii „Owce w sieci”.
- 2. „Lekcja bezpieczeństwa”
Jest to lekcja, której scenariusz jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę https://www.edukacja.fdds.pl/. Propozycja autorów jest skierowana dla dzieci 11 -13 letnich, chociaż bohaterowie filmów są starsi – wydaje się, że dyskusja o zagrożeniach przedstawionych w filmach może być prowadzona ze starszą młodzieżą.
- I film – „Historia Kosia” (1 min 30 s)
- II film – „Historia Wiki” (1 min 20 s)
- III film – „Historia Kamy” (1 min 30 s)
- IV film – „Historia Ojka” (1 min 35 s)
Nauczyciel może poprosić o obejrzenie tych 4 filmów, z których każdy pokazuje jakiś problem związany z aktywnością uczniów w sieci. Następnie po filmach może zorganizować dyskusję online lub przesłać kartkę do wypełnienia . Tę kartkę uczniowie pobiorą, zastanowią się, i do każdego filmu sformułują dwie najważniejsze zasady bezpieczeństwa związane z obejrzaną sytuacją. Zapiszą w pliku, który następnie prześlą do nauczyciela.
3. Historie, emocje, skutki.
Scenariusz całej lekcji pn: Stop cyberprzemocy jest również na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – jest to dwugodzinna lekcja dla uczniów klas VII – VIII Sz. P. oraz szkół średnich.
Proponujemy wersję skrócona
Nauczyciel może po prostu w klasie – rozdać lub zdalnie – wysyłać do uczniów kartkę z opisem 4 przypadków i uczniowie wczuwając się w rolę ofiary/sprawcy (ustala nauczyciel) wpisują swoje przemyślenia i oddają/przesyłają je z powrotem. Nauczyciel może też te odpowiedzi umieścić w jednym miejscu (np. na Moodle, na padlecie), może też zorganizować wspólną rozmowę z uczniami.
4. Przepisy prawa
Cały scenariusz pn: Jak w necie? Bezpiecznie!!! jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Przeznaczony jest dla młodzieży od 13 roku życia. Nauczyciel może online podesłać uczniom tylko strony od 14 do 18 i poprosić uczniów aby do 6 opisanych przypadków na pierwszej stronie dopasowali przepisy prawa ze stron kolejnych. Może przesłać do uczniów np. taką kartkę i na niej uczniowie napiszą swoje odpowiedzi. Potem można z uczniami podyskutować, bo pewno nie zrobią wszystkiego idealnie zgodnie z kluczem dla nauczyciela. Nie chodzi jednak o zebranie wszystkich dobrych odpowiedzi, a o uświadomienie uczniom, że często ich niewłaściwe zachowania podlegają przepisom prawa karnego.
Dla nauczycieli do przeczytania:
Czym jest cyberprze moc i jak na nią reagować? – Podsumowanie m. innymi na podstawie poradnika dla szkół opublikowanym przez FDDS (106 stron)
Dzień z życia – scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i klas szkoły średniej na jedną godzinę dydaktyczną, ze strony edukacyjnej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.