Porady
Nauczanie online – dobre rady na początek
- Zajęcia zdalne nie są przeniesieniem jeden do jednego zajęć z klasy. Nie muszą odbywać się w formie spotkań online. Jeśli się na nie zdecydujemy wykorzystajmy proste zasady – rozpoczęcie od wprowadzenia, rozwinięcie z różnymi aktywnościami dla uczniów, podsumowanie na zakończenie. Spotkanie nie powinno być za długie – im młodsi uczniowie, tym krótsze.
- Zajęcia online mogą być prowadzone w czasie rzeczywistym lub asynchronicznie (każdy pracuje w dogodnym dla siebie czasie). Jeśli nie wszyscy uczniowie będą mogli z obu sposobów uczenia się skorzystać – przygotowujemy zadania alternatywne.
- Najlepiej jest, gdy nauczyciel i uczniowie mogą pracować w dogodnym dla siebie tempie oraz miejscu i czasie. Praca w jednym czasie, z pomocą komunikatorów może być niedostępna na przykład dla uczniów, w których rodzinie jest więcej niż jedno dziecko w wieku szkolnym, a rodzina ma jeden komputer.
- Nie wymagajmy obecności uczniów w jednym czasie przy komputerze jeśli wcześniej nie sprawdziliśmy, że ta forma jest odpowiednia dla całej klasy. Zawsze może to być forma opcjonalna.
- Tam gdzie to możliwe, wykorzystajmy TIK do pracy grupowej. Nauka w zespole przyniesie wiele korzyści, a separacja uczniów w domach nie będzie dla nich takie trudne.
- Wykorzystujmy możliwości TIK w mądry sposób – integracja technologii z edukacją ma mieć sens – warto przypomnieć sobie zasady modelu SAMR https://youtu.be/ageKqid-FYU (filmik z platformy YouTube, otwiera się na nowej nowej karcie)
- Tak jak i w czasie zajęć zależy nam na tym, aby uczniowie byli aktywni i zmotywowani. Przygotowując uczniom zajęcia/materiały nie poprzestajemy na części wykładowej – przeplatamy ją różnego rodzaju aktywnościami uczniów – nie wszystkie muszą być związane z wykorzystanie TIK.
- Nowe technologie dają dam do ręki wiele ciekawych rozwiązań – narzędzi oraz materiałów. Na początek warto przyjrzeć się doświadczeniom innych nauczycieli. Skorzystać z przykładów dobrej praktyki, inspirować się nimi przy planowaniu własnych zajęć.
- Nie od razu Kraków zbudowano – możemy zaczynać małymi krokami. Pomału nabywać doświadczenia, dać sobie prawo do błędu, wykorzystywać wsparcie i przykłady innych.
- Uważajmy na ilość materiału – nie przeciążajmy uczniów. Przygotowując zadania pamiętajmy, że uczeń dostaje je od wielu nauczycieli.
- Pamiętajmy, że od realizacji podstawy programowej ważniejsi są nasi uczniowie – na pierwszym miejscu zadbajmy o ich samopoczucie – poczucie bezpieczeństwa, ogólny dobrostan.
A poniżej materiały, które możemy przedstawić naszym uczniom – Wskazówki jak uczyć się zdalnie:
Uczenie się online – rady dla uczniów
(plik PDF, rozmiar 944KB, otwiera się na nowej karcie, ma możliwość pobrania na komputer)
Proszę spojrzeć na materiały do edukacji zdalnej tj. elektroniczne wersje podręczników i materiałów dydaktycznych (otwiera się na nowej karcie) – do pobrania bezpłatnie ze stron wydawców udostępnione (dnia 2 IV) na stronie MEN (otwiera się na nowej karcie).
Może się Państwu także przydadzą.
Nauczanie zdalne od Google.
(otwiera się na nowej karcie)