Bezpieczeństwo w sieci

Strona w budowie

zdjęcie przedstawia osobę trzymającą włączony tablet

Uczymy się online – ciekawie i bezpiecznie w sieci. Propozycje do wykorzystania w zdalnym uczeniu się

Internet to źródło zabawy i informacji oraz narzędzie komunikacji. Należy jednak wiedzieć, jak z niego bezpiecznie korzystać. Dostępne w sieci – nowoczesne narzędzia edukacyjne, interaktywne zasoby internetowe, narzędzia do samooceny, aplikacje mobilne, gry, narzędzia wspomagające tworzenie pomocy dydaktycznych i ćwiczenia dostępne dla uczniów – są naszą potrzebą. Wszystkie one są nam niezbędne, nie tylko w nauce i zabawie, ale także codziennym funkcjonowaniu w świecie opartym na nowoczesnych mediach, opartych o cyfrowe połączenia
z globalną siecią usług.

Akcje edukacyjne – programy i materiały do wykorzystania

Klikam z głową – materiały dla uczniów

Jak korzystać z internetu?(youtube, otwiera się na nowej karcie) film dla dzieci w wieku 6-9

Klikam z głową (youtube, otwiera się na nowej karcie) – film dla dzieci w wieku 10-12 lat.
Klikam z glową (strona, otwiera się na nowej karcie) – ulotka dla młodszych

Klikam z głową (strona, otwiera się na nowej karcie) – ulotka dla starszych klas

Nie zagub dziecka w sieci – materiały dla nauczycieli
Badania i raporty (strona, otwiera się na nowej karcie) Prace Akademii NASK

Edukacja Akademia NASK – materiały na stronach i kursy online (strona, otwiera się na nowej karcie)

#ZOSTANWDOMU BEZPIECZNIE Z AKADEMIĄ NASK

Zostańwdomu bezpiecznie z Akademia NASK (strona, otwiera się na nowej karcie) Materiały informacyjne akcji edukacji online

Dla rodziców baza wiedzy (strona, otwiera się na nowej karcie) #zostanwdomu  bezpiecznie z Akademią NASK.

Poradnik dla rodziców (strona, otwiera się na nowej karcie) Szkodliwe Treści w Internecie Nie akceptuję, reaguję!

Materiały  i scenariusze lekcji, dotyczące hejtu, mowy nienawiści, wolności słowa – bezpieczeństwa w sieci

KRYTYCZNY UMYSL (strona, otwiera się na nowej karcie) Infografika-interaktywna animacja
Przykłady infografik z tematyką dotyczącą bezpieczeństwa cyfrowego

Czy potrafimy dbać o bezpieczeństwo zrodlo

Infografiki pochodzą ze stron internetowych:

Nasze bepieczne hasla w firmie (strona, otwiera się na nowej karcie) Bezpieczeństwo naszych miejsc prac

Przegląd popularnych technologii (strona, otwiera się na nowej karcie) Infografika technologie wybór

Od informacji do wiedzy – bezpiecznie w sieci
(materiały i ćwiczenia)
(strona, otwiera się na nowej karcie)

Scenariusze ze strony Cyfrowa-wyprawka

Fejki i manipulacja informacją w sieci: (strona, otwiera się na nowej karcie) Scenariusz zajęć

Jak radzić sobie z manipulacją w sieci? (strona, otwiera się na nowej karcie) Scenariusz zajęć

Scenariusze ze strony Edukacja medialna 

Hejt i mowa nienawiści (strona, otwiera się na nowej karcie) Scenariusz lekcji – edukacja medialna

Słowa, które ranią (strona, otwiera się na nowej karcie) Edukacja informacyjna i medialna

Lekcje Oblicza wolności słowa (strona, otwiera się na nowej karcie) Edukacja medialna

Prawa autorskie  i licencje w praktyce – infografiki

Wybierz licencję do publikacji (strona, otwiera się na nowej karcie) strona Creative Commons

Licencje plakat podstawowy (strona, otwiera się na nowej karcie)  Wybierz licencję. (strona, otwiera się na nowej karcie) Plakat interaktywny do ćwiczeń

Proszę posłuchać wystąpienia pn: Bezpieczne korzystanie z TIK (strona, otwiera się na nowej karcie)

Zachęcamy do wykonania kilku ćwiczeń dot. cyberbezpieczeństwa – można je wykonać zdalnie

  • 1. zadanie, w którym nauczyciel tworzy padlet (strona, otwiera się na nowej karcie) do wspólnej edycji dla uczniów, zaś uczniowie znajdują w sieci ciekawe filmy dotyczące zjawiska cyberprzemocy i/lub bezpieczeństwa w sieci i umieszczają posty na padlecie. Wszyscy uczniowie mogą się z nimi zapoznać, a nauczyciel może wywołać dyskusję na temat bezpieczeństwa. Może też stworzyć quiz w Quizizz, z pytaniami, na które uczniowie będą odpowiadać po zapoznaniu się z tymi filmami. W zależności od etapu edukacyjnego nauczyciel podaje linki do właściwych dla jego uczniów serwisów: np. 321 Internet (lepiej te filmy wyszukać na YouTube, na stronie http://www.321internet.pl/ (strona, otwiera się na nowej karcie) trzeba doinstalowywać dodatkowe wtyczki), Owce w sieci (strona, otwiera się na nowej karcie) na stronie SaferInternet, filmy na stronie Sieciaki.pl (strona, otwiera się na nowej karcie), inne materiały multimedialne (strona, otwiera się na nowej karcie) ze strony SaferInternet.

Przykład innych padletów wykonanych na temat bezpieczeństwa przez Grażynę Gregorczyk:

(Nie)Bezpieczna sieć – blog wideo Michała Rosiaka (strona, otwiera się na nowej karcie),

Jak bezpiecznie zwiedzać cyfrowy świat? (strona, otwiera się na nowej karcie),

Owce w Sieci – filmy na temat bezpiecznych zachowań w sieci (strona, otwiera się na nowej karcie),

9 nowych odcinków z serii „Owce w sieci” (strona, otwiera się na nowej karcie).

  • 2. „Lekcja bezpieczeństwa”

Jest to lekcja, której scenariusz (strona, otwiera się na nowej karcie) jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę https://www.edukacja.fdds.pl/ (strona, otwiera się na nowej karcie). Propozycja autorów jest skierowana dla dzieci 11 -13 letnich, chociaż bohaterowie filmów są starsi – wydaje się, że dyskusja o zagrożeniach przedstawionych w filmach może być prowadzona ze starszą młodzieżą.

Nauczyciel może poprosić o obejrzenie tych 4 filmów, z których każdy pokazuje jakiś problem związany z aktywnością uczniów w sieci. Następnie po  filmach może zorganizować dyskusję online lub przesłać kartkę do wypełnienia (strona, otwiera się na nowej karcie). Tę kartkę uczniowie pobiorą, zastanowią się, i do każdego filmu sformułują dwie najważniejsze zasady bezpieczeństwa związane z obejrzaną sytuacją. Zapiszą w pliku, który następnie prześlą do nauczyciela. 

3. Historie, emocje, skutki.

Scenariusz całej lekcji pn: Stop cyberprzemocy (strona, otwiera się na nowej karcie) jest również na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – jest to dwugodzinna lekcja dla uczniów klas VII – VIII Sz. P. oraz szkół średnich.

Proponujemy wersję skrócona

Nauczyciel może po prostu w klasie – rozdać lub zdalnie – wysyłać do uczniów kartkę z opisem 4 przypadków (strona, otwiera się na nowej karcie) i uczniowie wczuwając się w rolę ofiary/sprawcy (ustala nauczyciel) wpisują swoje przemyślenia i oddają/przesyłają je z powrotem. Nauczyciel może też te odpowiedzi umieścić w jednym miejscu (np. na Moodle, na padlecie), może też zorganizować wspólną rozmowę  z uczniami.

4. Przepisy prawa

Cały scenariusz (strona, otwiera się na nowej karcie) pn: Jak w necie? Bezpiecznie!!! jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Przeznaczony jest dla młodzieży od 13 roku życia. Nauczyciel może online podesłać uczniom tylko strony od 14 do 18 (strona, otwiera się na nowej karcie) i poprosić uczniów aby do 6 opisanych przypadków na pierwszej stronie dopasowali przepisy prawa ze stron kolejnych. Może przesłać do uczniów np. taką kartkę (strona, otwiera się na nowej karcie) i na niej uczniowie napiszą swoje odpowiedzi. Potem można z uczniami podyskutować, bo pewno nie zrobią wszystkiego idealnie zgodnie z kluczem (strona, otwiera się na nowej karcie) dla nauczyciela. Nie chodzi jednak o zebranie wszystkich dobrych odpowiedzi, a o uświadomienie uczniom, że często ich niewłaściwe zachowania podlegają przepisom prawa karnego.

Dla nauczycieli do przeczytania:

Czym jest cyberprze moc i jak na nią reagować? (strona, otwiera się na nowej karcie) – Podsumowanie m. innymi na podstawie poradnika dla szkół opublikowanym przez FDDS (strona, otwiera się na nowej karcie)(106 stron)

Dzień z życia (strona, otwiera się na nowej karcie)– scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i klas szkoły średniej na jedną godzinę dydaktyczną, ze strony edukacyjnej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.