Bezpieczeństwo w sieci
Strona w budowie
Uczymy się online – ciekawie i bezpiecznie w sieci. Propozycje do wykorzystania w zdalnym uczeniu się
Internet to źródło zabawy i informacji oraz narzędzie komunikacji. Należy jednak wiedzieć, jak z niego bezpiecznie korzystać. Dostępne w sieci – nowoczesne narzędzia edukacyjne, interaktywne zasoby internetowe, narzędzia do samooceny, aplikacje mobilne, gry, narzędzia wspomagające tworzenie pomocy dydaktycznych i ćwiczenia dostępne dla uczniów – są naszą potrzebą. Wszystkie one są nam niezbędne, nie tylko w nauce i zabawie, ale także codziennym funkcjonowaniu w świecie opartym na nowoczesnych mediach, opartych o cyfrowe połączenia
z globalną siecią usług.
Akcje edukacyjne – programy i materiały do wykorzystania
Klikam z głową – materiały dla uczniów
Jak korzystać z internetu?(youtube, otwiera się na nowej karcie) film dla dzieci w wieku 6-9
Klikam z głową (youtube, otwiera się na nowej karcie) – film dla dzieci w wieku 10-12 lat.
Klikam z glową (strona, otwiera się na nowej karcie) – ulotka dla młodszych
Klikam z głową (strona, otwiera się na nowej karcie) – ulotka dla starszych klas
Nie zagub dziecka w sieci – materiały dla nauczycieli
Badania i raporty (strona, otwiera się na nowej karcie) Prace Akademii NASK
Edukacja Akademia NASK – materiały na stronach i kursy online (strona, otwiera się na nowej karcie)
#ZOSTANWDOMU BEZPIECZNIE Z AKADEMIĄ NASK
Zostańwdomu bezpiecznie z Akademia NASK (strona, otwiera się na nowej karcie) Materiały informacyjne akcji edukacji online
Dla rodziców baza wiedzy (strona, otwiera się na nowej karcie) #zostanwdomu bezpiecznie z Akademią NASK.
Poradnik dla rodziców (strona, otwiera się na nowej karcie) Szkodliwe Treści w Internecie Nie akceptuję, reaguję!
Materiały i scenariusze lekcji, dotyczące hejtu, mowy nienawiści, wolności słowa – bezpieczeństwa w sieci
KRYTYCZNY UMYSL (strona, otwiera się na nowej karcie) Infografika-interaktywna animacja
Przykłady infografik z tematyką dotyczącą bezpieczeństwa cyfrowego
Infografiki pochodzą ze stron internetowych:
Nasze bepieczne hasla w firmie (strona, otwiera się na nowej karcie) Bezpieczeństwo naszych miejsc prac
Przegląd popularnych technologii (strona, otwiera się na nowej karcie) Infografika technologie wybór
Od informacji do wiedzy – bezpiecznie w sieci
(materiały i ćwiczenia) (strona, otwiera się na nowej karcie)
Scenariusze ze strony Cyfrowa-wyprawka
Fejki i manipulacja informacją w sieci: (strona, otwiera się na nowej karcie) Scenariusz zajęć
Jak radzić sobie z manipulacją w sieci? (strona, otwiera się na nowej karcie) Scenariusz zajęć
Scenariusze ze strony Edukacja medialna
Hejt i mowa nienawiści (strona, otwiera się na nowej karcie) Scenariusz lekcji – edukacja medialna
Słowa, które ranią (strona, otwiera się na nowej karcie) Edukacja informacyjna i medialna
Lekcje Oblicza wolności słowa (strona, otwiera się na nowej karcie) Edukacja medialna
Prawa autorskie i licencje w praktyce – infografiki
Wybierz licencję do publikacji (strona, otwiera się na nowej karcie) strona Creative Commons
Licencje plakat podstawowy (strona, otwiera się na nowej karcie) Wybierz licencję. (strona, otwiera się na nowej karcie) Plakat interaktywny do ćwiczeń
Proszę posłuchać wystąpienia pn: Bezpieczne korzystanie z TIK (strona, otwiera się na nowej karcie)
Zachęcamy do wykonania kilku ćwiczeń dot. cyberbezpieczeństwa – można je wykonać zdalnie
- 1. zadanie, w którym nauczyciel tworzy padlet (strona, otwiera się na nowej karcie) do wspólnej edycji dla uczniów, zaś uczniowie znajdują w sieci ciekawe filmy dotyczące zjawiska cyberprzemocy i/lub bezpieczeństwa w sieci i umieszczają posty na padlecie. Wszyscy uczniowie mogą się z nimi zapoznać, a nauczyciel może wywołać dyskusję na temat bezpieczeństwa. Może też stworzyć quiz w Quizizz, z pytaniami, na które uczniowie będą odpowiadać po zapoznaniu się z tymi filmami. W zależności od etapu edukacyjnego nauczyciel podaje linki do właściwych dla jego uczniów serwisów: np. 321 Internet (lepiej te filmy wyszukać na YouTube, na stronie http://www.321internet.pl/ (strona, otwiera się na nowej karcie) trzeba doinstalowywać dodatkowe wtyczki), Owce w sieci (strona, otwiera się na nowej karcie) na stronie SaferInternet, filmy na stronie Sieciaki.pl (strona, otwiera się na nowej karcie), inne materiały multimedialne (strona, otwiera się na nowej karcie) ze strony SaferInternet.
Przykład innych padletów wykonanych na temat bezpieczeństwa przez Grażynę Gregorczyk:
– (Nie)Bezpieczna sieć – blog wideo Michała Rosiaka (strona, otwiera się na nowej karcie),
– Jak bezpiecznie zwiedzać cyfrowy świat? (strona, otwiera się na nowej karcie),
– Owce w Sieci – filmy na temat bezpiecznych zachowań w sieci (strona, otwiera się na nowej karcie),
– 9 nowych odcinków z serii „Owce w sieci” (strona, otwiera się na nowej karcie).
- 2. „Lekcja bezpieczeństwa”
Jest to lekcja, której scenariusz (strona, otwiera się na nowej karcie) jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę https://www.edukacja.fdds.pl/ (strona, otwiera się na nowej karcie). Propozycja autorów jest skierowana dla dzieci 11 -13 letnich, chociaż bohaterowie filmów są starsi – wydaje się, że dyskusja o zagrożeniach przedstawionych w filmach może być prowadzona ze starszą młodzieżą.
- I film – „Historia Kosia” (1 min 30 s) (strona, otwiera się na nowej karcie)
- II film – „Historia Wiki” (1 min 20 s) (strona, otwiera się na nowej karcie)
- III film – „Historia Kamy” (1 min 30 s) (strona, otwiera się na nowej karcie)
- IV film – „Historia Ojka” (1 min 35 s) (strona, otwiera się na nowej karcie)
Nauczyciel może poprosić o obejrzenie tych 4 filmów, z których każdy pokazuje jakiś problem związany z aktywnością uczniów w sieci. Następnie po filmach może zorganizować dyskusję online lub przesłać kartkę do wypełnienia (strona, otwiera się na nowej karcie). Tę kartkę uczniowie pobiorą, zastanowią się, i do każdego filmu sformułują dwie najważniejsze zasady bezpieczeństwa związane z obejrzaną sytuacją. Zapiszą w pliku, który następnie prześlą do nauczyciela.
3. Historie, emocje, skutki.
Scenariusz całej lekcji pn: Stop cyberprzemocy (strona, otwiera się na nowej karcie) jest również na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – jest to dwugodzinna lekcja dla uczniów klas VII – VIII Sz. P. oraz szkół średnich.
Proponujemy wersję skrócona
Nauczyciel może po prostu w klasie – rozdać lub zdalnie – wysyłać do uczniów kartkę z opisem 4 przypadków (strona, otwiera się na nowej karcie) i uczniowie wczuwając się w rolę ofiary/sprawcy (ustala nauczyciel) wpisują swoje przemyślenia i oddają/przesyłają je z powrotem. Nauczyciel może też te odpowiedzi umieścić w jednym miejscu (np. na Moodle, na padlecie), może też zorganizować wspólną rozmowę z uczniami.
4. Przepisy prawa
Cały scenariusz (strona, otwiera się na nowej karcie) pn: Jak w necie? Bezpiecznie!!! jest na stronie edukacyjnej fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Przeznaczony jest dla młodzieży od 13 roku życia. Nauczyciel może online podesłać uczniom tylko strony od 14 do 18 (strona, otwiera się na nowej karcie) i poprosić uczniów aby do 6 opisanych przypadków na pierwszej stronie dopasowali przepisy prawa ze stron kolejnych. Może przesłać do uczniów np. taką kartkę (strona, otwiera się na nowej karcie) i na niej uczniowie napiszą swoje odpowiedzi. Potem można z uczniami podyskutować, bo pewno nie zrobią wszystkiego idealnie zgodnie z kluczem (strona, otwiera się na nowej karcie) dla nauczyciela. Nie chodzi jednak o zebranie wszystkich dobrych odpowiedzi, a o uświadomienie uczniom, że często ich niewłaściwe zachowania podlegają przepisom prawa karnego.
Dla nauczycieli do przeczytania:
Czym jest cyberprze moc i jak na nią reagować? (strona, otwiera się na nowej karcie) – Podsumowanie m. innymi na podstawie poradnika dla szkół opublikowanym przez FDDS (strona, otwiera się na nowej karcie)(106 stron)
Dzień z życia (strona, otwiera się na nowej karcie)– scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i klas szkoły średniej na jedną godzinę dydaktyczną, ze strony edukacyjnej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.